online marketing trends webshops

5 online marketing trends voor webshops

Als webshop wil je graag gezien worden. Hoe meer bezoekers op jouw site, hoe meer producten je kunt verkopen. Door jouw kopers blij te maken, bijvoorbeeld door precies de items te bieden die ze zoeken, of de beste prijzen te hebben, maak je ook jezelf weer blij. Maar om klanten blij te maken, moet je dus wel gevonden worden. Als shoppers niet weten dat jij als webshop bestaat, dan loopt iedereen mis!

Dit is waar online marketing komt kijken. In dit artikel nemen we je mee naar de laatste marketingtrends voor webshops. Van animatievideo’s tot shoppable posts, de online marketing sector is een wondere wereld.

1. Video en animatie

Ons leven begint steeds meer met video omringd te worden. Van animaties in Instagram stories, populaire vloggers en tutorials op YouTube, tot live video chats en online reclame filmpjes. Overal worden beelden, woorden en verhalen tot leven gebracht in video.

Video is een krachtig communicatiemiddel, en onderzoek toont aan dat het zeer effectief is voor het laten onthouden van een merk en boodschap door consumenten, het genereren van verkeer naar een site en tenslotte de conversie, ofwel het aantal verkopen.

Het is dan ook geen wonder dat je video’s voor webshop marketing op steeds meer plekken ziet verschijnen. Verschillende online winkels hebben al een animatie laten maken in Eindhoven om hun producten zo goed mogelijk in beeld te krijgen en deze trend zal alleen nog maar doorzetten, zeker ook omdat de kosten van videoproductie door technologische ontwikkelingen gestaag dalen. Van een mooie product- of uitlegvideo, tot een verleidelijke merkpresentatie, de impact van een goede video kan enorm zijn.

2. Social commerce

Hier gaat het om het inzetten van sociale media voor het genereren van meer aankopen in een webshop. Dit is natuurlijk niets nieuws, bijna elk bedrijf zit tegenwoordig wel op Facebook of Twitter. Maar wat nieuw is, is dat klanten steeds minder vaak hun eigen sociale media profiel hoeven te verlaten om een aankoop te doen.

Stel je voor, je ziet een geweldige musthave in een Instagram bericht en wilt deze gelijk in huis hebben. Vroeger moest je hiervoor eerst de webshop bezoeken, om daar je aankoop te doen. Tegenwoordig koop je het item gewoon in de post zelf, via een feature die Instagram Checkout heet. Kijken, klikken, kopen, en weer lekker verder scrollen. Best ideaal lijkt ons!

3. Chatbots en direct messaging

Soms twijfel je als klant even op een webshop. Je wilt weten of een bepaald merk over het algemeen groot of klein valt, of nog even checken hoe het precies zit met de bezorging. Om klanten tijdens een online shopsessie meer bij te staan, zie je in steeds meer webshops een chatbot tevoorschijn springen. Letterlijk soms, ze overvallen je af en toe bijna. Maar het kan ontzettend gunstig zijn om wat meer interactie tussen de site en de bezoeker te creëren, voor beide kanten.

Zo kunnen vragen beantwoord worden, fouten op de website verholpen worden en ontstaat er een hechtere band tussen klant en verkoper. Het is voor de klant fijn om simpelweg wat meer ondersteuning bij het shoppen te krijgen, in een formaat dat ze ook kennen van contact met vrienden en familie, namelijk direct messaging. Voor de webshop is het ontzettend waardevol om zo meer over je klanten te weten te komen, te achterhalen waar veel shoppers vastlopen en meer verkopen te realiseren.

4. Micro-influencers

Influencers zijn de afgelopen paar jaar ontzettend groot geworden. Het kan erg overtuigend zijn wanneer jouw favoriete Instagrammer helemaal fan is van een bepaald product. Het is voor webshops dan ook een goed idee om samenwerkingen met influencers op te bouwen. Maar ga hier gericht te werk. Zorg ervoor dat jouw promotor qua stijl en inhoud een goede match is met jouw product.

Hiervoor kun je vaak beter naar de ‘minder grote’ influencers kijken, ook wel micro-influencers genoemd. Dit zijn niet degenen die heel Instagram domineren, maar juist de promotor die in jouw specifieke doelgroep een trouwe en interactieve groep volgers heeft. Zeker de Generatie Z, geboren rond de millenniumwisseling, zoekt steeds meer naar authenticiteit in plaats van kwantiteit. Deze bereik je door te zijn waar zij zijn.

5. Niche sociale media

Zoals we al zeiden zijn sociale media nog steeds erg relevant. Maar er begint zich wel een verschuiving voor te doen wanneer het op de meest gebruikte platformen aankomt. Zeker de zojuist genoemde Gen Z begeeft zich naar alternatieve online sociale platformen, zoals Pinterest, Reddit, Medium, Untappd en TikTok. Als adverteerder wil je je hier dus ook met toenemende mate op gaan richten.

Online marketing is een kunst apart en het kan ook geen kwaad om hier wat hulp bij te zoeken. Het maken van een animatievideo of het opzetten van een influencer campagne vergt aandacht, kennis en tijd, zaken die niet elke webshop ondernemer in overvloed heeft. Key is hier dan ook om de juiste partijen in de arm te nemen om je hierbij te helpen. Zo kun jij je richten op de hoofdzaak: het optimaal inrichten van je webwinkel en jouw klanten helemaal blij maken.