Waarop letten bij het laten maken van een webshop?

Waarop letten bij het laten maken van een webshop?

In de afgelopen jaren is het aantal webshops sterk toegenomen. Dit valt onder meer te verklaren door de eenvoud, waarmee je een webshop online zet. Een domeinnaam en een goedkoop webhostingpakket zijn voldoende om aan de slag te gaan! Het toegenomen aantal webshops maakt dat het steeds belangrijker is om voldoende aandacht te besteden aan online marketing. Je wilt immers goed gevonden worden, de juiste doelgroep aanspreken en op korte termijn je eerste producten verkopen. De verkoop van producten betekent immers het terugverdienen van je initiële investering en kansen om je marketingactiviteiten verder uit te breiden. Zo zal je omzet op termijn steeds verder groeien! In dit artikel zetten we een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje.

Kijk goed naar de indeling van je webshop

Een eerste stap in het succesvoller maken van je webshop, is het beoordelen van de indeling hiervan. Worden klanten op de juiste plekken aangezet tot de aanschaf van producten? Zijn producten eenvoudig terug te vinden en verdeeld over logische categorieën? Hebben alle producten een korte productomschrijving waarin de belangrijkste unique selling points (USP’s) benoemd worden? Het zijn voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen, wanneer je de indeling van de website beoordeelt.

Tip: Schakel een bureau in voor het maken van een webshop. Zij hebben veel ervaring en kunnen binnen een korte tijd je webshop opzetten met alle toeters en bellen.

Zorg dat je website goed vindbaar is

Een tweede stap is het verbeteren van de vindbaarheid van je webshop. In de basis zijn er twee manieren om hieraan bij te dragen: search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA). Over het algemeen geldt dat SEO voornamelijk gericht is op de langere termijn. Daar waar je met SEA op korte termijn betere prestaties neerzet met je webshop.

Vergroot de naamsbekendheid van je webshop 

Naarmate je webshop beter begint te draaien, kun je een derde stap zetten in de groei hiervan. Betrek bijvoorbeeld influencers bij de marketing van je webshop. Het vergroot de zichtbaarheid van je onderneming onder je doelgroep. Daarbij kan een influencer wijzen op de pagina’s op sociale media van je webshop. Als klanten en geïnteresseerden hier actiever reageren op je berichten, zal de naamsbekendheid van je webshop al snel toenemen. Klanten komen zo sneller uit zichzelf naar je webshop, in plaats van dat zij naar specifieke producten zoeken in een zoekmachine.