4 onmisbare items voor je thuiskantoor

thuiskantoor

Dikke kans dat je momenteel (deels) thuiswerkt. Of omdat je werkgever dit voorschrijft door de coronacrisis, of misschien deed je dit altijd al omdat je bijvoorbeeld freelancer bent of op afstand werkt. In tegenstelling tot op kantoor, mag je bij thuiswerken zelf grotendeels bepalen hoe je werkplek eruit komt te zien. Een fijne plek draagt bij aan je prestaties, dus loont het om hier aandacht aan te besteden. We zetten vier onmisbare items voor je thuiskantoor op een rij.

  1. Een bureau

We trappen af met een item die voor de hand ligt, maar natuurlijk wel ontzettend belangrijk is: een bureau. Werken aan de eettafel lonkt al snel, maar is geen aanrader. Niet alleen is een bureau ergonomischer, het doet je productiviteit ten goede als je een daadwerkelijke werkplek creëert. Zo kun je ook beter de scheiding trekken tussen werk en privé. Als je laptop op de eettafel staat, is het natuurlijk wel erg verleidelijk om ’s avonds je e-mail nog even te checken. En voordat je het weet, ben je ineens uren met werk bezig. Een bureau mag dus absoluut niet ontbreken in huis. Maar hoe kies je nu het allerbeste exemplaar? Laten we vooropstellen dat het ‘beste’ bureau niet bestaat, dat is namelijk heel erg afhankelijk van wat voor werk je doet. Als je puur en alleen achter de computer zit, is het niet nodig om voor een groot model te gaan. Werk jij dagelijks met een stapel papieren, dan is het wel zo lekker als je de ruimte hebt. Er zijn daarnaast vele verschillende modellen van bureaus. Wat voor jou het fijnst is, hangt allereerst af van je smaak. Daarnaast is het handig om rekening te houden met de ruimte die je tot je beschikking hebt. Je kunt een bureau nog zo mooi vinden, maar als het niet goed past wordt het alsnog geen werkbaar geheel.

  1. Een bureaustoel

Bij een bureau hoort uiteraard een goede bureaustoel. Tegenwoordig scoor je prima bureaustoelen bij zowel fysieke winkels als in een van de vele webshops. Bij het kiezen van een bureaustoel zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. De stoel moet comfortabel zijn, maar ook ergonomisch. Oftewel: je moet er in de juiste houding op kunnen zitten. Je kunt het beste gaan voor een bureaustoel die je zelf kunt afstellen. Met een bureaustoel van goede kwaliteit die op de juiste manier is afgesteld, voorkom je nek- en rugklachten. Een geschikte bureaustoel hoeft echt geen gat in je budget te slaan, maar let er wel op dat je niet inlevert op de kwaliteit. Naast dat je uiteraard geen gezondheidsklachten wilt, is het ook wel zo fijn als een bureaustoel een tijdje meegaat.

  1. Een goede bureaulamp

Allereerst komt er op een werkplek bij voorkeur zoveel mogelijk daglicht naar binnen. Dat is dus zeker iets wat handig is om bij het kiezen van de werkplek in je achterhoofd te houden. Daarnaast – ongeacht of er daglicht is of niet – is een goede bureaulamp essentieel. De juiste verlichting kan namelijk voor een groot deel het verschil maken in hoe je presteert. Ook hier hangt het weer sterk af van wat voor je werk doet, maar met een dimbaar licht heb je altijd de nodige flexibiliteit. Je kunt het licht dan aanpassen aan het tijdstip of aan de werkzaamheden die je op dat moment aan het doen ben. Ook is het handig als je de lamp kunt verstellen, zodat je deze indien nodig op een bepaald punt kun laten focussen.

  1. Een opbergmogelijkheid

Tot slot kun je echt niet zonder voldoende opbergruimte. Als je niet genoeg opbergmogelijkheden hebt, wordt het namelijk al snel een zooitje op je bureau. Zorg dus dat je voor alles een vaste plek hebt en probeer elke dag je bureau op te ruimen. Je werkt namelijk écht beter aan een opgeruimd bureau. Hierdoor kun je je namelijk beter concentreren op de taak die je op dat moment aan het uitvoeren bent. Je kunt dit al laten meewegen bij het kiezen van een bureau. Heeft het exemplaar waar jij je oog op hebt laten vallen weinig opbergruimte, dan zal je hier zelf voor moeten zorgen. Heb je genoeg ruimte rondom je werkplek? Zet dan een kast neer waarin je alles opbergt. Ook kun je eventueel werken met leuke mandjes en dozen.