Hoe onderscheid je je bedrijf tegenwoordig
tussen al die concurrenten?

onderscheid je bedrijf

Bevind jij je in een markt met veel concurrentie? Dan is het belangrijk voor je merk goed inzichtelijk te hebben waarom jij onderscheidend bent ten opzichte van je concurrenten. Waarom zou de doelgroep bij jouw bedrijf een aankoop doen en niet bij de concurrent? Wat maakt jouw bedrijf uniek? In dit artikel lees je hoe je jouw bedrijf onderscheidend kunt positioneren. 

Marktsegmentatie toepassen in je bedrijf

Marktsegmentatie is onmisbaar voor een afgebakende markt. Een goed afgestemde sales- en marketing funnel en het bepalen van de juiste marketingstrategie of marketingmix is ook essentieel. Allereerst bepaal je als bedrijf je doelgroep. De doelgroep  bepaal je door een keuze te maken aan wie jij jouw producten of diensten wilt aanbieden en wie je wilt bereiken. Vervolgens kijk je waar deze doelgroep aanwezig is en hoe je hen kunt bereiken. Daar speel je op in door je positionering daarop aan te passen. Hoe presenteer je jouw bedrijf ten opzichte van de doelgroep? Marktsegmentatie is het opdelen van een heterogene (ongelijksoortige) markt in verschillende afnemersgroepen die van elkaar onderscheiden kunnen worden. Zo wordt elk marktsegment gevormd door een groep consumenten met bepaalde gemeenschappelijke kenmerken. Als bedrijf kun je optimaal inspelen op ieder marktsegment door op ieder segment een aparte strategie op los te laten. 

E-commerce bedrijven 

Onder e commerce bedrijven heerst veel concurrentie. Met deze branche verstaan we alle bedrijven die met handel te maken hebben en online verkopen. In de online wereld is het lastig om zichtbaarheid te creëren bij je doelgroep, zeker als je startende bent. Er zijn veel grote partijen zoals Bol.com en Amazon die al tientallen jaren hard werken aan hun online zichtbaarheid. Daarom is het belangrijk om een goede marktsegmentatie toe te passen en je doelgroep te specificeren. Bereik je doelgroep op social media en laat hen door middel van een sales funnel converteren tot een aankoop. Ga goed na waarom jij als bedrijf onderscheidend bent.Wanneer je dit nog niet bent, maak dan iets waarom de doelgroep speciaal bij jou zijn/ haar producten moet kopen. Verkoop iets unieks of bereik je doelgroep op een unieke manier en maak gebruik van social media kanalen zoals TikTok. Het allerbelangrijkste is bekendheid onder je doelgroep, dus besteed daar genoeg aandacht aan. 

Voordat je start is het belangrijk een goede marketingstrategie te hebben. De segmentatie, soorten kanalen, de doelgroep, je aanbod et cetera. Dit zijn allemaal zaken om gelijk succesvol van start te gaan en niet achter de feiten aan te lopen. 

Plaats een reactie