4 tips voor goedkopere verzending voor webshops

goedkopere verzending webshops

Het aanbieden van volledig gratis verzending wordt steeds minder populair. Goedkopere verzending is en blijft belangrijk voor zowel jou als je klant. De volledige verzendkosten doorberekenen aan de klant is immers geen optie bij grote pakketten versturen. Dus wat kun je doen om je winstmarge intact te houden? Om je te helpen, zetten we de onderstaande tips op een rij voor online retailers die hun verzendkosten willen verlagen.

Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen

Spreken je producten een specifieke doelgroep aan? Dan zijn er vast veel bedrijven die graag willen adverteren en zichtbaar willen zijn voor je klanten. Je kunt deze partijen actief benaderen en vragen om (een deel van) je verzendkosten te sponsoren. In ruil daarvoor voeg je bij elke bestelling in je online winkel de flyer van dat bedrijf toe aan het pakket. Het is natuurlijk geen goed idee om de doos te vullen met reclame. Een kortingscode geeft je klant bijvoorbeeld echt waarde. Zorg er ook voor dat het geen negatief effect heeft op je eigen merkimago. Kies zorgvuldig een partnerbedrijf dat bij je webshop past en wees gewoon eerlijk tegen je klant. Er is niets dat je klanten meer respecteren dan een transparant bedrijf. 

Goedkoper verzenden begint met onderhandelen

Elke vervoerder hanteert een prijsschema op basis van volume: hoe meer pakketten je verstuurt, hoe lager het tarief wordt. Dit is bij een pallet versturen tevens het geval. Veel kleine webwinkels realiseren zich niet dat ook zij onderhandelingsmacht kunnen hebben met vervoerders als de post, DHL, DPD en UPS. Het is altijd goed om de kosten van het verzenden van pakketten te vergelijken voordat je samenwerkt met een koerier. Aarzel niet om contact op te nemen met verschillende rederijen om te informeren naar hun tarieven. Als je hen laat weten dat je vervoerders vergelijkt voor goedkopere verzending van je pakketten en je verwacht dat je webshop zal groeien, kun je mogelijk een betere prijs krijgen.

Wees slim over de pakketgrootte

Denk goed na over de verpakking waarin je je producten verstuurt. Soms kan het een enorm verschil maken als producten in een kleiner pakket (zoals een envelop) in plaats van in een doos kunnen worden verzonden. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan een brievenbuspakje of zelfs aan gewone post? Een brievenbuspakket kan goedkoop worden verzonden en heeft, net als een gewoon pakket, een Track & Trace-code. Bijkomend voordeel is dat uw klant niet thuis hoeft te zijn om het product in ontvangst te nemen.

Gebruik een online verzendservice

Regel de frankering en betaling van je pakketten online. Grote vervoerders hebben vaak een online verzendservice waarmee je eenvoudig een pakket kunt verzenden. Geef gewoon aan wat je wilt verzenden en naar wie, en betaal eenvoudig online. Druk vervolgens het verzendlabel af, plak het op de doos en geef het pakket af of laat het ophalen. De voordelen van online frankeren zijn dat het goedkoper is en dat je als zakelijke klant vaak in aanmerking komt voor volumekortingen. Het bespaart je ook tijd in de rij bij het postkantoor. 

Plaats een reactie