Online afrekenen lastig? Niet met deze tips voor een gebruiksvriendelijk afrekenproces

afrekenproces

Online afrekenen is voor veel mensen een enorm struikelblok. Blijft de klant interesse houden in het product of haakt de klant af en gaat deze naar de concurrent met een makkelijkere pagina? Misschien kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een gebruiksvriendelijk afrekenproces. Besteed er voldoende aandacht aan zodat je nieuwe klanten weet te trekken én te binden. En dat is uiteindelijk wat je wil, toch? Wij helpen je graag een handje met een aantal goede tips!

Wat is het afrekenproces?

Wanneer het iets te ingewikkeld wordt haken mensen met een muisklik af zonder langs de kassa te gaan. Het traject wat de klant moet afleggen eindigt bij het afrekenen en daar loopt het te vaak mis. Het afrekenen is een belangrijk onderdeel van het geheel welke eenvoudig en vlot moet verlopen om de klant niet te verliezen en de verkoop niet te moeten missen. Juist hier bij het gemakkelijk afrekenen valt winst te behalen want mensen komen graag terug wanneer het winkelen prettig is verlopen.

Tip: Zorg voor de beste betaalpagina

Een rustige en overzichtelijke betaalpagina met voldoende betaalmogelijkheden doet wonderen. Biedt zo min mogelijk afleidingen. Of het nu eigen advertenties zijn of die van een ander, houd de betaalpagina schoon om het zo maar te zeggen. Een paar duidelijke muisklikken moeten voor de klant voldoende zijn om het betaalproces af te ronden. De gebruikelijke bestel-, adres- en verzendinformatie kun je ook op een andere pagina installeren.

Een goede klantervaring aanbieden

Klanten willen graag tot niets worden verplicht. Eerst een account moeten aanmaken met een wachtwoord is zeker voor een eenmalige aankoop vaak lastig voor de klant. De gedachte is vaak dat de account aanmaken meer tijd kost dan het product kopen. Een gestroomlijnde route naar een prettige betaalpagina is de weg naar succes. De klantenservice moet natuurlijk goed vindbaar zijn en duidelijk worden vermeld op de website. Misschien heeft de klant de klantenservice helemaal niet nodig omdat de site goed werkt maar het is minstens zo belangrijk.

Verklein de kans op winkelverlaters

Eenvoud zorgt voor de rust voor de ongeduldige maar ook voor de voorzichtige klant. Probeer je klanten niet door te verwijzen naar een andere pagina om te betalen. Direct de aankoop afhandelen op dezelfde pagina geeft een grotere kans op een goed verloop dan wanneer de klant moet wachten op een mail van jou. Een lastige betaling kan voor een klant de reden zijn om even ergens anders te gaan winkelen. Dat is dan ook de reden dat Plug & Pay zo’n succes is. De makers van dit systeem, IMU, hebben extra aandacht besteed aan een proces dat het aantal winkelmandje verlaters minimaliseert.

Waarom is een gebruiksvriendelijk afrekenproces zo belangrijk?
De mogelijkheid van een gemakkelijke afhandeling geeft de klant een gevoel van gebruiksvriendelijkheid. De website werkt snel, de aankoop kan binnen een paar muisklikken gedaan worden en ook op de mobiele telefoon is jouw webshop goed bereikbaar. Dat is belangrijk, want tevreden klanten keren vaker terug. Uiteindelijk plukt iedereen de vruchten van een gebruiksvriendelijk afrekenproces. De klant is tevreden en de webshop heeft een hogere omzet, hoe fijn.

Plaats een reactie