5 tips voor het promoten van je webshop

promoten van je webshop

Ben je net gestart met een webshop? Of heb je al langere tijd een webshop, maar ben je op zoek naar manieren om je webshop een boost te geven? Het hebben van een webshop is één, maar het is belangrijk om naamsbekendheid te krijgen en ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar is. In dit artikel zetten we 5 tips op een rij voor het promoten van je webshop.

1. Bepaal je doelgroep

Dit is toch wel één van de belangrijkste basistips voor het promoten van je webshop. Weet wie je doelgroep is. Want als je dit weet, kun je ze ook op de juiste manier bereiken en aanspreken. Bestaat je doelgroep uit mannen en/of vrouwen, welke leeftijd, welke interesses en welke frustraties hebben ze waar jij op kunt inspelen? Zet dit op een rijtje. En als dit nog niet helemaal bekend is, kun je er ook voor kiezen om je doelgroep te interviewen. Zo kom je weer tot nieuwe inzichten.

2. Zet de juiste social media kanalen in

Als je weet wie je doelgroep is, weet je als het goed is ook via welke socialmediakanalen je ze kunt bereiken. Veel bedrijven maken gebruik van alle socialmediakanalen omdat ze denken dat het belangrijk is om daar aanwezig te zijn. Maar als je doelgroep er niet of nauwelijks aanwezig is, wat heeft het dan voor zin om daar veel tijd in te steken?

3. Maak gebruik van SEO

Je kunt nog zo’n mooie webshop hebben, als je niet vindbaar bent in Google dan is het lastig om bezoekers te trekken. Deze vindbaarheid kun je verbeteren met behulp van SEO ofwel ‘zoekmachine optimalisatie’. Daarbij is het belangrijk om te bepalen op welke keywords je gevonden wilt worden en deze in de content van je website op te nemen. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat andere, relevante websites naar jouw webshop gaan linken. Er zijn verschillende SEO specialisten en bureaus die je hierbij kunnen helpen.

4. Zorg offline voor meer naamsbekendheid

Ook al is een webshop een online winkel, dit betekent niet dat je geen gebruik kunt maken van offline middelen om te zorgen voor meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid op marktjes of andere evenementen waar je je producten kunt presenteren. Deel visitekaartjes uit of laat bijvoorbeeld pennen bedrukken met je logo en website. Op die manier is er een grotere kans dat ze je webshop zullen onthouden.

5. Meet je resultaten

Last but not least is het belangrijk om je resultaten te meten. Hoeveel bezoekers komen er op je website? Welke producten zijn populair? Vanuit welke kanalen komen de meeste bezoekers op je website? Met behulp van deze informatie kun je je webshop en je marketing verder optimaliseren.

Bovenstaande tips zorgen ervoor dat je de promotie van je webshop op een goede manier kunt aanpakken. Doe er je voordeel mee! 

Plaats een reactie